SALGS- OG LEVERINGSBETINGELSER
Opdateret den 09.10.2024
ALM. HANDELSBETINGELSER
RC Holm A/S giver kun kredit til godkendte erhvervskunder.
Private skal betale ved bestilling af varer.
Der kan afgives ordre direkte fra hjemmesiden.
Ordrer modtages også pr. mail, telefon, eller ved personlig henvendelse.
Åbningstider: Telefon +45 86997314 Man- til fredag 08.00-12 & 13-15.00 Værksted: Mandag til Torsdag 8-16 Fredag 8-12. Ellers efter aftale
1. Aftalens grundlag
- Nærværende salgs- og leveringsbetingelser gælder, medmindre andet er skriftligt aftalt, for alle køb foretaget på www.rcholm.dk.
- Sælger er:
R.C. Holm A/S (i det følgende kaldet ”RC”)
Industrivej 33A
8963 Auning
CVR: 26443814
Tlf: 8699 7314
Mail: [email protected] - Købers eventuelle indkøbsbetingelser finder ikke anvendelse, medmindre RC skriftligt har accepteret disse.
- Salgs- og leveringsbetingelserne fremsendes til Køberen, og er herefter gældende for alle ordrer, som effektueres efter fremsendelsestidspunktet.
-
I tilfælde af forsinkelse, restordre eller udsolgte varer, bestræber vi os på hurtigst muligt at informere dig herom, og hvad vi kan gøre i sagen.
-
Prisfejl: Hvis en pris er åbenlyst forkert, og du rimeligvis burde havde opdaget dette, er vi ikke forpligtet til at levere det pågældende produkt til den forkerte pris.
-
Vi har gjort alt for at vise farver på skærmen så præcist som muligt, men de kan variere fra originalen på grund af indstillingerne på din skærm eller printer, såsom kontrast, lysstyrke, mætning, type skærm osv.
- RC er berettiget til, med øjeblikkeligt varsel, at ændre salgs- og leveringsbetingelserne.
2. Ordreafgivelse, tilbud og accept
- Ordrer kan afgives på dansk på RC’s hjemmeside, www.rcholm.dk, pr. e-mail, telefon, eller ved personlig henvendelse.
- Eventuelle tilbud fra RC er gældende i 10 dage fra tilbudsdato, medmindre andet er angivet.
3. Persondatapolitik
- Vi har brug for følgende oplysninger, når du handler hos os:
Navn, adresse, telefonnummer og mail adresse. - Vi registrerer og videregiver dine personoplysninger til fragtfirmaer for at kunne levere varen til dig. Det er til: Danske Fragtmænd, Bring, DHL og Postnord.
- Personoplysningerne registreres hos RC Holm A/S og opbevares i fem år, hvorefter oplysningerne slettes.
- Vi samarbejder kun med databehandlere i EU eller i lande, der kan give dine oplysninger en tilstrækkelig beskyttelse.
- Den dataansvarlige på www.rcholm.dk er RC Holm A/S.
- Som registreret hos RC Holm A/S har du altid ret til, at sende os dine indvendinger mod registreringen. Du har også ret til indsigt i, hvilke oplysninger, der er registreret om dig.
- RC bruger logstatistik software, men RC kan ikke følge købers specifikke færden rundt på RC’s hjemmeside. RC bruger dette for, at kunne se tendenser i, hvordan RC’s hjemmeside bruges, så vi hele tiden kan gøre den bedre.
- RC gemmer ikke oplysninger om dine kreditkortnumre, vi registrerer ikke personfølsomme oplysninger om dig.
- Disse rettigheder har du efter persondataloven. Henvendelse i den forbindelse sendes til: [email protected]
4. Pris
- Der kan vælges mellem flere betalingsmuligheder: For erhvervskunder med kreditaftale kan der vælges mellem flere kreditgrænser jvf. aftalens indhold.
- Derud over kan der betales med dankort, internationale kort (Visa, MasterCard) og bankoverførsel. Bemærk ved betaling med bankoverførsel er du ikke beskyttet af indsigelsesordningen.
- Beløbet hæves først på dit kort, når varen afsendes.
- Prisen er angivet både inkl. og ekskl. moms og afgifter og i danske kroner.
- Alle priser er inklusive emballage, men eksklusive fragt, merværdiafgift, told eller andre offentlige afgifter.
- Prisen er afgivet med forbehold for ændringer, under hensyn til dokumenterede ændringer af materialepriser, priser fra underleverandører, ændringer i offentlige afgifter, kursændringer, lønændringer m.v.
-
Reservation af beløb
Betaler du med et internationalt betalingskort, reserveres beløbet med det samme. Pengene reserveres på dit kort eller konto indtil:
1) Vi trækker beløbet, når vi sender varen, eller
2) Pengene frigives ifølge aftale med din kortudsteder.Du kan læse mere om reglerne for dit specifikke kort hos din kortudsteder.
5. Levering og risiko ved erhvervskøb
- Medmindre andet er skriftligt aftalt mellem parterne, sker levering fra RCs forretningsadresse.
- Køber skal være på leveringsadresse for modtagelse, medmindre andet er angivet skriftligt.
- Er det aftalt, at RC skal forsende varen, afholder Køber alle udgifter til fragt, forsendelse og evt. forsikring.
- Køber bærer risikoen for varernes hændelige undergang eller forringelse, når varen forlader RCs forretningsadresse.
- Såfremt levering på grund af Købers forhold, udsættes i forhold til den aftalte leveringstid, er RC berettiget til, at fremsende faktura, uanset om Køber har afhentet som aftalt.
- Levering sker via Bring, Danske Fragtmænd eller DHL til døren.
- Faktureres efter størrelse, vægt og rumfang. Prisen fremgår af kvittering i kurven, hvis du handler på vores hjemmeside.
- Hvis du afgiver ordre via mail eller telefon, kan du naturligvis altid få oplyst fragtprisen på forlangende.
- Levering sker normalvis for lagervarer, fra dag til dag. Det vil sige du kan regne med en leveringstid på 1-2 hverdage.
-
Uafhentede pakker i pakkeshop/pakkebox:
Hvis du undlader at hente en pakke i pakkeshop og denne sendes retur til os, skal du betale de reelle omkostninger, som fragtfirmaet pålægger os for returforsendelsen. Hvis du ønsker pakken genfremsendt, skal du betale en eventuel ny leveringsomkostning.
5.1. Levering og risiko ved forbrugerkøb:
- Du kan afhente din varer hos os eller vi kan sende den til dig. Vi benytter Bring og Danske Fragtmænd og DHL som fragtselskab, fragtprisen fremgår altid inden checkout da det er afhængigt af vægt og volumen på varerne.
- Vælger du at benytte Danske Fragtmænd stilles varen uden kvittering, dette sker for din risiko. Derfor er det en god idé at være hjemme til at tage imod varen, hvis du vælger denne forsendelsesmetode.
- Levering sker normalvis for lagervarer, fra dag til dag. Det vil sige du kan regne med en leveringstid på 1-2 hverdage.
- Uafhentede pakker i pakkeshop/pakkebox:
- Hvis du undlader at hente en pakke i pakkeshop og denne sendes retur til os, skal du betale de reelle omkostninger, som fragtfirmaet pålægger os for returforsendelsen. Hvis du ønsker pakken genfremsendt, skal du betale en eventuel ny leveringsomkostning.
6. Sådan handler du hos os
- På hjemmesiden skal du igennem følgende steps:
- Vælg de ønskede varer på hjemmesiden. Din indkøbskurv vises øverst i venstre hjørne.
- Indtast kundeoplysninger
- Vælg betalingsform. Hvis du vælger kontant eller bankoverførsel, skal du være opmærksom på, at indsigelsesordningen ikke gælder
- Accepter disse salgs- og leveringsbetingelser og godkend ordren
- Foretag betalingen
- Modtagelse af ordrebekræftelse
- Køber kan altid se en samlet oversigt over de valgte varer, fragt og evt. gebyr ved trykke på ”vis kurv” øverst i venstre hjørne af hjemmesiden.
- Her kan Køber også foretage ændringer i ordren.
7. Fortrydelsesret for forbrugere/private
- Som forbruger har du 14 dages fortrydelsesret, når du handler hos os.
- Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare. Hvis du har bestilt flere forskellige varer i én ordre, men de leveres enkeltvist, løber fristen fra den dag, hvor du modtager den sidste vare.
- Består ordren af flere partier eller dele, udløber fortrydelsesfristen 14 dage efter den dag, du modtager det sidste parti, eller den sidste del.
- Fristen indebærer, at du har 14 dage fra modtagelsen, til at give os besked om, at du vil fortryde dit køb. Du kan sende en mail til [email protected]
eller benytte standardfortrydelsesformularen, som du finder nederst i handelsbetingelserne. - Du kan ikke fortryde købet ved at nægte at modtage varen uden samtidig at give os besked.
- Hvis du har købt flere varer hos os, har du mulighed for at sende én eller flere varer retur, selvom de er købt i én ordre.
- Bemærk, at du ikke får fragtomkostningerne retur, hvis du fortryder en del af dit køb.
- Uafhentede pakker i pakkeshop/pakkebox gælder ikke som en fortrydelse af købet og vil tilføre mer omkostninger til dig for returforsendelsen.
8. Returnering
- Når du har givet os besked om, at du vil fortryde dit køb, har du 14 dage til at sende varen tilbage til os.
- Du skal selv betale for at pakken returneres, og det er dig, der hæfter, hvis der opstår en skade under transporten.
- Visse varer kan ikke returneres med normal post. Dette gælder for: Varer over 35 kg
- Udgifterne til returnering af disse varer forventes højst at koste: Stk. gods priser, som varierer, afhængig af vægt, størrelse og rumfang. Ring evt på 86997314 for pris.
-
Varen sendes til:
RC Holm A/S
Industrivej 33A
8963 Auning -
Du kan også fortryde købet ved at give os besked, og aflevere den personligt på ovenstående adresse, mod forudgående aftale på 86997314.
9. Varens stand, når du sender den retur
- Du kan med andre ord prøve varen på samme måde, som hvis du prøvede den i en fysisk butik, men du må ikke tage den i egentlig brug.
- Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på.
- Hvis varen er prøvet udover hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som brugt, hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi.
- Vi anbefaler du sender varen retur i den originale emballage. Hvis den originale emballage mangler, kan det muligvis medføre en værdiforringelse af varen.
10. Tilbagebetaling af købsbeløbet
- Hvis du fortryder dit køb, får du dine penge tilbage. Hvis varen er værdiforringet, fratrækker vi det beløb, du hæfter for.
- Vi refunderer alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), senest 14 dage fra den dag, hvor vi har modtaget din besked om, at du vil fortryde aftalen.
- Vi tilbagefører pengene med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved købet, medmindre vi har aftalt andet.
- Vi kan tilbageholde betalingen indtil vi har modtaget varen, med mindre du sender os dokumentation for at have returneret den.
- Ved uafhentede pakker i pakkeshop/pakkebox vil leveringsomkostningerne ikke blive refunderet og ekstra omkostninger for returnering til os vil blive modregnet beløbet der returneres.
11. Fortrydelsesret – salg til erhvervsdrivende
- Returvarer krediteres kun efter forudgående aftale, og med et fradrag på 20 % af fakturabeløbet, dog minimum 100 kr.
- Fragten i denne forbindelse sker for Købers regning.
- Kun ubrugte varer i originalemballage tages retur.
12. RC´s ansvar ved forsinkelse
- Levering op til 30 dage efter den i ordrebekræftelsen angivne leveringstid betragtes som rettidig levering ved erhvervskøb.
- Såfremt levering forsinkes udover 30 dage, kan Køber træde tilbage fra aftalen, medmindre det købte er meldt klar til afsendelse, inden RC har modtaget skriftlig meddelelse om Købers tilbagetræden.
- Køber kan ikke rejse krav af nogen art mod RC i tilfælde af forsinkelse medmindre andet følger dansk rets ufravigelige regler.
- Køber kan ikke som følge af RCs forsinkelse, eller egen ophævelse af aftalen, rejse krav om erstatning for driftstab, tidstab, avancetab eller andet indirekte tab, medmindre det følger af dansk rets ufravigelige regler.
- Køber kan ikke afvise dellevering.
13. Betaling ved erhvervskøb
- Betaling skal ske netto kontant med mindre andet er skriftligt aftalt.
- Vi forbeholder os ejendomsretten i det solgte indtil dette er fuldt betalt.
- Ved overskridelse af forfaldsdato, beregnes rente af det forfaldne beløb på 2 % pr. påbegyndt måned til betaling sker.
- Ved anden og tredje rykker pålægges yderligere gebyr for rykkeren.
- Køber er ikke berettiget til, at modregne tilgodehavende hos RC i købesummen, medmindre dette er skriftligt aftalt.
- Køber må ikke råde over det, der er solgt, på en måde, som kan fratage sælger retten over det solgte.
- Køber må ikke misvedligeholde det solgte, så værdien heraf mindskes i forhold til værdien på overdragelsestidspunktet.
- Køber må ikke uden videre videregive eller sælge salgsgenstanden til tredjemand. I tilfælde heraf kan sælger kræve det solgte tilbageleveret.
13.1 Betaling ved forbrugerkøb
- Betaling som privat er altid ved ordreafgivelse og inden varerne er afsendt.
14. Garantisedler
- Såfremt der medfølger en garantiseddel ved leveringen af en maskine, skal Køber udfylde og sende garantisedlen retur til RC, for at Køber kan påberåbe sig en eventuel garanti.
15. Mangler/reklamationer for erhvervsdrivende
- Køber skal kontrollere og undersøge leverancen umiddelbart efter modtagelsen. Ved mangelfuld levering skal RC straks skriftligt informeres. Køberen kan ikke senere påberåbe sig mangler, der blev eller burde være konstateret ved en sådan undersøgelse. Det samme gælder, hvis Køberen undlader at reklamere straks over senere konstaterede skjulte mangler.
- RC har ret til at afhjælpe eventuelle mangler, som skyldes fejl i materialer og/eller fremstillingen ved/af de leverede produkter. Afhjælpningen sker enten i form af levering af nye produkter, eller, efter RC’s valg, ved reparation.
- Hvis ombytning eller reparation vil medføre uforholdsmæssige omkostninger, er RC dog berettiget til i stedet at yde forholdsmæssigt afslag i købesummen svarende til det leveredes værdiforringelse.
- RC’s ansvar for mangler er altid begrænset til efter RC’s eget valg enten at foretage om levering, afhjælpning eller at meddele Køberen et forholdsmæssigt afslag. Køberen kan ikke gøre andre misligholdelsesbeføjelser gældende overfor RC.
- Ved reparation og ombytning skal Køber for egen regning foranledige det mangelfulde produkt stillet til RC´s disposition på RC´s forretningssted. Returnering af det mangelfulde produkt og fremsendelse af nyt eller repareret produkt til Køber sker for Købers regning og risiko. Endvidere er arbejdsløn og andre følgeomkostninger ikke indeholdt i RC’s forpligtelser overfor Køber.
- Udskiftede dele tilhører RC.
- RC’s ansvar omfatter kun mangler konstateret inden 12 måneder fra RC´s levering til Køber. RC’s ansvar bortfalder, hvis Køber ikke reklamerer inden 3 dage, efter at manglen var eller burde være konstateret.
- RC kan ikke i noget tilfælde tilpligtes at svare erstatning for de følgeskader og omkostninger, der måtte være ved af- og genmontering af de genstande, hvori det solgte produkt måtte være indføjet.
- RC’s ansvar kan i intet tilfælde overstige et beløb svarende til fakturaværdi ekskl. moms for det mangelfulde produkt.
Køber må ikke fjerne den vedlagte manual fra produktet. Køber må under ingen omstændigheder ændre eller fjerne på afmærkning af kapacitetsangivelse, advarsler og serienummer på produktet. - Forandring af eller indgreb i det solgte produkt uden RC’s skriftlige samtykke fritager RC for ethvert ansvar for produktet.
- EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her – http://ec.europa.eu/odr
16. Reklamationsret for forbrugere/private
- Købelovens mangels regler gælder for varekøb.
- Når du handler hos os som forbruger, har du reklamationsret i 24 måneder.
- Hvis din reklamation er berettiget, betyder det at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.
- Du skal reklamere inden for ”rimelig tid” efter, at du har opdaget fejlen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at fejlen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.
- Er reklamationen berettiget, refunderer vi dine (rimelige) fragtomkostninger. Varen skal altid sendes tilbage i forsvarlig emballage, og husk at få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger.
- Såfremt reklamationen ikke skyldes fejl eller mangler ved produktet, refunderes fragtomkostninger ikke til Køber.
- Varen sendes til:
- RC HOLM A/S
Industrivej 33a
8963 Auning - Når du returnerer varen, bedes du vedlægge en detaljeret beskrivelse af problemet. Hvornår er problemet opstået, og optræder det f.eks. under bestemte forhold. Send gerne billeder med hvis muligt eller nødvendigt.
- Vi modtager hverken pakker uden omdeling eller pakker sendt pr. efterkrav.
17. Klageadgang for forbrugere/private
- Hvis du som forbruger vil klage over dit køb, skal du kontakte [email protected]. Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du sende en klage til Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg via Klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne klage, skal varen eller ydelsen, som du vil klage over, have kostet mindst 1.110 kr. og højst 100.000 kr. For klager over tøj og sko skal prisen dog have været mindst 720 kr. Det koster et gebyr at få klagen behandlet.
- Når du handler på en e-mærket webshop, kan du gratis få behandlet din sag – uanset beløbets størrelse. Læs mere her.
- Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens klageportal her – http://ec.europa.eu/odr
- Sidst opdateret 09-10-2024.
18. Brugsanvisninger og vejledninger
- RC forbeholder sig retten til at levere enkelte varer med engelsksproget brugsanvisning.
- RC kan ikke i noget tilfælde gøres ansvarlig for Købers eventuelle forpligtelse til, at stille dansksproget brugsanvisning til rådighed.
- Der tages forbehold for eventuelle stave, tryk og billedfejl i brugsanvisninger og manualer.
19. Brugte maskiner
- Ved salg af brugte maskiner m.v., er disse købt, som de er og forefindes uden noget ansvar og uden reklamationsret, jf. dog nedennævnte bestemmelser.
- Ved ibyttetagning, indestår Køber for den af Køber solgte/ibyttegivne maskines km-/timetal, årgang, og at maskinen er ubehæftet, medmindre andet er skriftligt aftalt.
20. Produktansvar
- RC´s ansvar for skade på ting kan ikke overstige DKK 100.000 medmindre andet er skriftligt aftalt.
- Det er mellem Køber og RC aftalt, at RC aldrig kan ifalde et videregående ansvar for produktansvar, end hvad der følger af produktansvarsdirektivets regler.
- RC er kun ansvarlig for skade, hvis RC har handlet groft uagtsomt.
- RC er ikke i noget tilfælde ansvarlig for indirekte tab, herunder formuetab, driftstab, avancetab, tidstab m.v., medmindre Køber kan dokumentere, at tabet skyldes grov uagtsomhed fra RC´s side.
- Køber er forpligtet til at lade sig sagsøge ved samme forum, som behandler en eventuel sag om produktansvar mod RC.
- Ovenstående kan kun fraviges hvis det følger af dansk rets ufravigelige regler.
21. Delvis ugyldighed
- Såfremt en eller flere af bestemmelserne i disse salgs- og leveringsbetingelser kendes ugyldige, ulovlige eller uigennemførlige, skal ingen af de øvrige bestemmelsers gyldighed, lovlighed eller gennemførlighed påvirkes eller forringes deraf.
22. Tvister
- Enhver tvist parterne imellem vedrørende opfyldelse og gyldighed af køb/aftaler eller disse salgs- og leveringsbetingelser skal afgøres af Retten i Randers.
- Tvister skal afgøres efter dansk ret.
- Standardfortrydelsesformular
(Denne formular udfyldes og returneres kun, hvis fortrydelsesretten gøres gældende)
Til:
www.rcholm.dk
RC Holm A/S
Industrivej 33A
8963 Auning
E-mail: [email protected]
Jeg meddeler herved, at jeg ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende i forbindelse med min købsaftale om følgende varer/tjenesteydelser:__________________________________________________________________________________
Bestilt den: _______________________________ Modtaget den: _______________________________
Forbrugerens navn:______________________________________________________________________
Forbrugerens adresse:___________________________________________________________________
Forbrugerens underskrift:_________________________________________ Dato: _________________
(kun hvis formularens indhold meddeles på papir)